dinsdag 8 januari 2013

Balansverslag

Bijna elk boek van mijn lijst heeft wel een bepaalde indruk achtergelaten op mij. Het meest indrukwekkende boek vond ik Knielen op een bed violen. Ik had al van veel mensen gehoord dat het een mooi boek was en daar ben ik het inmiddels helemaal mee eens. Het is zo onbegrijpelijk en tegelijkertijd ook mooi hoe de hoofdpersoon van het boek leeft. Er was zelfs een moment in het boek dat ik me kon voorstellen hoe hij op alle gedachtes kwam, terwijl ik dat normaal niet echt zou kunnen in zo’n geval.  Verder vond ik Au pair ook een heel goed boek. Het is een heel onvoorspelbaar boek en toen ik het aan het lezen was, kon ik mezelf echt heel goed identificeren met de hoofdpersoon. Het leek alsof ik gewoon alles meemaakte. Mijn laatste boek vond ik ook erg bijzonder. Dat was De Uitvreter. Het bijzondere aan dit boek was het taalgebruik. Het is een vrij oud boek, waardoor er oud taalgebruik in voor komt en dat vond ik erg bijzonder en leerzaam om een keer gelezen te hebben.
De literatuurlessen die we gehad hebben op school, zijn voor mij niet heel zinvol geweest. De bundel die we hadden gehad, heb ik echter wel gebruikt. Dus als ik alleen die bundel had gekregen, was het ook goed geweest.
Een aantal boeken zijn mij best tegengevallen helaas. Een voorbeeld hiervan in Het Diner van Herman Koch. Ik kwam er erg moeilijk doorheen, omdat alles enorm uitgebreid verteld wordt. Alleen het laatste kwart van het boek ging het wat vlotter. Sommige boeken, zoals De grote zaal,  Een liefde in Parijs en Het gouden ei vond ik ook erg tegenvallen. Er zat erg weinig diepgang in en het was meer gewoon een  ‘leuk’ verhaal , dan dat het echt een literair verhaal was. Dat was erg zonde.
In de loop van de tijd dat ik met literatuur bezig was, is er best een hoop veranderd. Ik ben van jongs af aan niet echt een lezer. Ik ben pas sinds de 3e of 4e klas echt gaan lezen. Dit is me erg goed bevallen. In het begin heb ik wel vooral de wat dunnere boeken gelezen, zoals Oeroeg. Het lezen is me toen erg goed bevallen en toen ben ik ook dikkere boeken gaan lezen. Die lezen vaak ook gemakkelijker en ik vind ze persoonlijk ook leuker. Inmiddels lees ik best graag en lees ik ook vertaalde boeken, want die zijn vaak net wat leuker om te lezen. Door het lezen is mijn woordenschat ook groter geworden en mijn gevoel voor taal ook.

Over het blog ben ik nog steeds niet zo enthousiast. Het idee is misschien goed, maar in de praktijk werkt het gewoon niet. De leerlingen van tegenwoordig maken boekverslagen vaak erg snel en plukken alles van het internet. Bij die reacties wordt er ook vaak op die manier gewerkt. Ik denk dat beide partijen, dus de schrijver van de reactie en de maker van het boekverslag, er niet beter op worden. Het is op zich wel goed om telkens een verslag van de boeken te maken, omdat je anders echt veel dingen vergeet. Alleen denk ik dat er geen blog voor nodig is. Ook is het allemaal erg onduidelijk geweest en waren er enorm veel verschillen tussen de wensen van de docenten. De ene docent vond het alleen noodzakelijk dat er boekverslagen opstonden, terwijl de andere docent wilde dat er ook verwerkingsopdrachten op moesten staan. Dat was erg verwarrend en het is ook oneerlijk, want sommige leerlingen moeten dus meer werk verrichten dan medescholieren en andersom geldt het ook, want sommige hebben in de 5e klas zo’n opdracht gemaakt, terwijl dat niet gehoeven had. Het is dus beter om het een stuk duidelijker te maken en één lijn te trekken.

Ik denk dat ik altijd wel boeken zou blijven lezen. Het is heerlijk om gewoon even niet met al die moderne techniek, zoals tv, mobiel en computer, bezig te zijn. Eerlijk gezegd had ik vroeger nooit verwacht dat ik lezen ooit leuk zou gaan vinden, dus ik ben wel erg blij dat zo’n boekenlijst verplicht is.

Als tip voor de literatuurdocenten geef ik mee, dat ze veel minder tijd aan de literatuurlessen moeten besteden. Het kan veel effectiever. Het is echt zonde van de tijd, want als een leerling tegenwoordig de stroming van een boek wil weten, zoek hij/zij dat op via Google. Ook alle kenmerken zijn via één muisklik te vinden op internet. Natuurlijk zal het op het Gymnasium wel iets anders zijn dan op het VMBO, maar toch denk ik dat het literatuuronderwijs aangepast moet worden aan de moderne tijd.
Ook wil ik als tip meegeven, dat de docenten Nederlands één lijn moeten trekken over het gebruik van het blog. Er zit veel te veel verschil tussen de wensen van de verschillende docenten. Daar hebben enorm veel leerlingen last van gehad. Ook zijn er veel leerlingen, die hierdoor benadeeld worden. Dat is erg jammer. Mijn tip is dus, dat er een beter overleg komt tussen de docenten, zodat er geen leerlingen zijn die extra werk moeten verrichten of juist werk voor niks gedaan hebben!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten