Bijna elk boek van mijn lijst heeft wel een bepaalde indruk
achtergelaten op mij. Het meest indrukwekkende boek vond ik Knielen op een bed violen. Ik had al van
veel mensen gehoord dat het een mooi boek was en daar ben ik het inmiddels
helemaal mee eens. Het is zo onbegrijpelijk en tegelijkertijd ook mooi hoe de
hoofdpersoon van het boek leeft. Er was zelfs een moment in het boek dat ik me
kon voorstellen hoe hij op alle gedachtes kwam, terwijl ik dat normaal niet echt
zou kunnen in zo’n geval. Verder vond ik
Au pair ook een heel goed boek. Het
is een heel onvoorspelbaar boek en toen ik het aan het lezen was, kon ik mezelf
echt heel goed identificeren met de hoofdpersoon. Het leek alsof ik gewoon
alles meemaakte. Mijn laatste boek vond ik ook erg bijzonder. Dat was De Uitvreter. Het bijzondere aan dit
boek was het taalgebruik. Het is een vrij oud boek, waardoor er oud taalgebruik
in voor komt en dat vond ik erg bijzonder en leerzaam om een keer gelezen te
hebben.
De literatuurlessen die we gehad hebben op school, zijn voor mij niet heel
zinvol geweest. De bundel die we hadden gehad, heb ik echter wel gebruikt. Dus
als ik alleen die bundel had gekregen, was het ook goed geweest.
Een aantal boeken zijn mij best tegengevallen helaas. Een voorbeeld hiervan in Het Diner van Herman Koch. Ik kwam er
erg moeilijk doorheen, omdat alles enorm uitgebreid verteld wordt. Alleen het
laatste kwart van het boek ging het wat vlotter. Sommige boeken, zoals De grote zaal, Een
liefde in Parijs en Het gouden ei vond
ik ook erg tegenvallen. Er zat erg weinig diepgang in en het was meer gewoon
een ‘leuk’ verhaal , dan dat het echt
een literair verhaal was. Dat was erg zonde.
In de loop van de tijd dat ik met literatuur bezig was, is er best een hoop
veranderd. Ik ben van jongs af aan niet echt een lezer. Ik ben pas sinds de 3e
of 4e klas echt gaan lezen. Dit is me erg goed bevallen. In het
begin heb ik wel vooral de wat dunnere boeken gelezen, zoals Oeroeg. Het lezen is me toen erg goed
bevallen en toen ben ik ook dikkere boeken gaan lezen. Die lezen vaak ook
gemakkelijker en ik vind ze persoonlijk ook leuker. Inmiddels lees ik best
graag en lees ik ook vertaalde boeken, want die zijn vaak net wat leuker om te
lezen. Door het lezen is mijn woordenschat ook groter geworden en mijn gevoel
voor taal ook.
Over het blog ben ik nog steeds niet zo enthousiast. Het idee is misschien goed,
maar in de praktijk werkt het gewoon niet. De leerlingen van tegenwoordig maken
boekverslagen vaak erg snel en plukken alles van het internet. Bij die reacties
wordt er ook vaak op die manier gewerkt. Ik denk dat beide partijen, dus de
schrijver van de reactie en de maker van het boekverslag, er niet beter op
worden. Het is op zich wel goed om telkens een verslag van de boeken te maken,
omdat je anders echt veel dingen vergeet. Alleen denk ik dat er geen blog voor
nodig is. Ook is het allemaal erg onduidelijk geweest en waren er enorm veel
verschillen tussen de wensen van de docenten. De ene docent vond het alleen
noodzakelijk dat er boekverslagen opstonden, terwijl de andere docent wilde dat
er ook verwerkingsopdrachten op moesten staan. Dat was erg verwarrend en het is
ook oneerlijk, want sommige leerlingen moeten dus meer werk verrichten dan medescholieren en andersom geldt het ook, want
sommige hebben in de 5e klas zo’n opdracht gemaakt, terwijl dat niet
gehoeven had. Het is dus beter om het een stuk duidelijker te maken en één lijn
te trekken.
Ik denk dat ik altijd wel boeken zou blijven lezen. Het is heerlijk om gewoon
even niet met al die moderne techniek, zoals tv, mobiel en computer, bezig te
zijn. Eerlijk gezegd had ik vroeger nooit verwacht dat ik lezen ooit leuk zou
gaan vinden, dus ik ben wel erg blij dat zo’n boekenlijst verplicht is.
Als tip voor de literatuurdocenten geef ik mee, dat ze veel minder tijd aan de
literatuurlessen moeten besteden. Het kan veel effectiever. Het is echt zonde
van de tijd, want als een leerling tegenwoordig de stroming van een boek wil
weten, zoek hij/zij dat op via Google. Ook alle kenmerken zijn via één muisklik
te vinden op internet. Natuurlijk zal het op het Gymnasium wel iets anders zijn
dan op het VMBO, maar toch denk ik dat het literatuuronderwijs aangepast moet
worden aan de moderne tijd.
Ook wil ik als tip meegeven, dat de docenten Nederlands één lijn moeten trekken
over het gebruik van het blog. Er zit veel te veel verschil tussen de wensen
van de verschillende docenten. Daar hebben enorm veel leerlingen last van
gehad. Ook zijn er veel leerlingen, die hierdoor benadeeld worden. Dat is erg
jammer. Mijn tip is dus, dat er een beter overleg komt tussen de docenten,
zodat er geen leerlingen zijn die extra werk moeten verrichten of juist werk
voor niks gedaan hebben!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten